پروژه های معماری

پروژه های اماده برای دانشجویان معماری

پروژه های معماری

پروژه های اماده برای دانشجویان معماری

کتابخانه مرکزی سیاتل آمریکا -2004

دوشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۳۷ ب.ظ

کتابخانه مرکزی سیاتل آمریکا -2004

 


نویسنده :‌یاسین درودیان 
این کتابخانه به عنوان آخرین بازمانده ی دوران نخستین که دیگر ازرواج افتاده و شیوه ی اداره آن منسوخ گشته ، ساختمانی آزاد ،‌عمومی ورایگان است
 در سال 1920 کتابخانه عمومی این شهر، هیچ رده بندی برای علوم کامپیوتری نداشت و بخش هایی در ارتباط با ارتباطات و اطلاع رسانی کامپیوتری اخیرا در آن لحاظ شده اند .


کتابخانه مرکزی سیاتل آمریکا -2004

کتابخانه همیشه در نظر مردم ساختمانی پاک و شرافتمند وحاوی ارزش های اخلاقی بود ه وتا حدی روحانی تلقی می شود .ارزش های معنوی کتابخانه وابسته به ارزش های مفهومی خود کتاب می باشد و محلی برای حفاظت کتاب  که مثل نگهبانان عمل می کند  . ساختمان کتابخانه ، رسانه ای که در منطقه ؟‌برآورده وبه جریان افتاده است ، چنین به نظر می آید همچون قلعه ای که آماده است تا با هجوم لشگر غارت گر انواع تکنولوژی ها گنجینه ی خود را از دست بدهد ،  در معرض تهدید و خطر است .در این دیدگاه الکترونیک وفن آوری های مرتبط با آن زمخت وخشن قلمداد می شوند . حضور فراگیر ،پیچیده و نامحسوس  که به شیوه ای کنترل ناپذیر به همه چیز تسلط دارد . معماری این ساختمان که پر از صنایع ادبی و شگردهاو ترفند های زبانی و بیانی است حسی از برتری و امتیازرا در انجام یک رسالت و وظیفه مذهبی مسئولیت اجتماعی و ارزش ها را تولید می کند . دهه ی گذشته با جنبش پرشتابی از جریان عمومی سازی قلمروها و ایجاد فضاها و ساختمان هایی برای استفاده ی عامه مردم مواجه بود .در دوران معاصر این جنبش با اشکال پیچیده و خوشایندی از فضاها و حریم های خصوصی جایگزین شده است .
اساس عمومی بودن یک بنا وجود عنصر آزاد ی در آن است .گسترش فضاها ی عمومی در آن دوران، اکنون با ساختمان هایی جایگزین شده که گر چه به ظاهر آزاد و عمومی است و برای استفاده از آن نیاز به پرداخت پول ندارید ، اما عملا برای ورود باید هزینه ی آن را بپردازید . این کتابخانه به عنوان آخرین بازمانده ی دوران نخستین که دیگر ازرواج افتاده و شیوه ی اداره آن منسوخ گشته ، ساختمانی آزاد ،‌عمومی ورایگان است . هدف از سازندگان بنا که کوهی از فولاد و شیشه را در دو قالب شکست های زمخت ، پرداخت نشده و نسبتا خام به نمایش گذاشته و در میان شبکه های شطرنجی قائم الزاویه ی خیابان ها واشکال مکعبی ، منظم .و کلاسیک ساختمان ها  ی نسبتا قدیمی اطراف خود ، شکلی نامنظم و جدید دارد ، تعریف مجدد کتابخانه به عنوان موسسه ای است که دیگر منحصرا و اختصاصا برای جا دادن کتاب و مطالعه در خود نیست. بلکه یک رسانه ی بزرگ ،یک مرکز اطلاع رسانی و ایجاد ارتباطات و یک فروشگاه بزرگ اطلاعاتی است که تمامی اشکال بالقوه ی رسانه های  ارتباط جمعی را در خود گرد آورده –رسانه های قدیمی و جدید – وآنها را به طور یکسان و در تراز هم ارائه می کند . در دورانی که اطلاعات همه جا در دستر س هستند ، یکجا جمع کردن وهم زمان شدن همه ی این رسانه ها در کنار هم که هریک جاهای خالی یکدیگر را تکمیل کرده و در جهت ایجاد یک شبکه ی اطلاع رسانی قوی با هم همپوشانی می کنند و از آن مهمتر شیوه ی مدیریت و سرپرستی آن کتابخانه را سر زنده و پر تحرک کرده است . انعطاف پذیری فضا ها و عملکردهادر فضای کتابخانه های معاصر معمولا با ایجاد طبقات عمومی حاصل می شود که در آنها تقریبا همه جور فعالیتی رخ می دهد . برنامه ریزی فضایی و ساماندهی عملکردی ها و فعالیت های گوناگون در کنار هم به صورت کاملا جداگانه و تفکیک شده نیست و مرزبندی دقیق و معین ندارد و. همچنین فضاها به لحاظ مشخصات فضایی تا حدزیادی بازو جامع و شبیه به هم هستند که به یک ویژگی محدود نشده اند . ساختمانی که ضمن ایجاد محدوده ای باریک حجم خارجی زیبا و فضا های خوش منظر ، باز و ارتباطات بصری گسترده ، با جمع کردن ارزش های هنری و طراحی فضا های دلپذیر و خوشایند د رکنار هم محیطی را در داخل به وجود می آورد که تمامی معیار های یک فضای  خوب و یک معماری داخلی خوب را که مورد انتظار هر کاربری و استفاده کننده ای است به نحو بهینه و متعادل دارد و برای بسیاری از کاربر ها مفید است .
بخش ها وفضا ها بسته ، منفرد و محصور نیستند و شخصیت واحدی از خود ارائه نمی کنند ، بلکه د رآن واحد منظور ها و مقاصد متفاوتی را بر آورده می سازند و اصناف و گروه های مختلفی را از خود بهره مند می کنند . همچنین با تناسب تعداد زیادی از سلیقه های متنوع و جورواجور خدمات  ارائه شده ، مخاطبان بیشتری را دعوت می کنند .در عمل مخازن کتاب و بخش های  مطالعه،  فضا های گسترده ای شکل می دهند که بدون جداکننده های مشخص وواقعی در دل یکدیگر فرو رفته و در هم آمیخته شده اند ،‌چنانچه مرزهایشان صرفا بصری ، ذهنی و قراردادی است و به صورت طیفی از کاربر های به هم متصل و از هم بازشناسی نمی شوند . در میان گسترش بی وقفه ی مخزن و پیشروی جاری و سیال گونه ی آن در روی سه بعدی و به صورت عمودی و افقی به فضا های عمومی و خارجی نیز نفوذ کرده مرزهای غیر دقیق و ناروشنی به وجود می آورد تا با پیروی از اصول کلی و سیالی اندیشه حاکم بر جامعه بنایی کاملا دموکراتیک (‌مردم سالار ) و لیبرال را شکل دهد . 
ساختمانی که در آن اشراف و حاکمیت وجود ندارد، همه قسمت ها در تراز هم با رعایت کامل برابری ،‌عدالت و مساوات قرار گرفته اند ، منطقه ی ممنوعه و برتری وجود ندارد ، حرکت ها درهر جهت آزاد و بدون محدودیت است و معمار به عنوان یک حاکم و کنترل کننده با اجبار و تحمیل معماری به مردم آنها را به تبعیت از خود وادار نمکی کند ، بلکه عنان هر کس را به دست خودش می دهد تا به صورت خود جوش،‌ با حرکت های کلان مردمی ، ظرف برمظروف خودش شکل بگیرد و ساختمان در شکلی زنده و ارگانیک خودش را به تدریج با خواسته ها و نیاز ها ی متغیر و پویای مردم انطباق داده ،‌ هماهنگ با آن شود .
فضا ها در این شیوه از پیش تعریف نشده اند بلکه منتظرندتا کسی آنها را به طور غریزی و ذاتی تعریف کند و به این خمیر بی شکل صورت خود راسوار کند.در پایان در این شکل از انعطاف و انطباق نامحدود ،‌کتابخانه  همان جاذبه  هایی را ایجاد می کند که آن را از سایر منابع و مراکز اطلاع رسانی متمایز می سازد . این ساختمان به جای انعطاف پذیری مبهم ونامشخص ، و ایجاد ایهام ،‌چند معنایی و چند پهلوی در محدوده ی داخلی که فاقد تعیین است ،‌می توانست با ساماندهی خود با بخش های  متمایز و مرزبندی شده که هر کدام به طور خاص برای یک عملکرد معین طراحی و تجهیز شده  دارای مبلمان ،‌وسایل ،‌تاسیسات و استاندارد های مربوط به همان  عملکرد باشد ،‌وظیفه ی محول شده را در حد تمام وکمال، ‌بدون دخالت در دیگر بخش ها و یا د خالت کردن بخش های اطراف انجام دهد .
با این رویکرد یا گرام گونه ؟ و کلاسیک به پلان که هر فضا مثل یک بسته ی گره خورده و پیچیده ،‌با حفظ جداره های نفوذ ناپذیر خود فقط از طریق کانال ها و مجری های باریک ،‌یک ورودی محدود و مشخص داشته  باشد و پس از انجام فرایند های موضوع وارد شده و شکل دهی به آن، به صورت کاملا مکانیکی خارج کرده و به قسمت مجاور آن وارد کند تا در طی این فرایند پیوسته موضوع مورد نظر در نهایت امر شکل هدف خود را بگیرد، ‌ساز و کا رکلی پیراسته تر و پالایش شده تر را دنبال کرده به فضا های تصفیه شده تری برسد . انعطاف پذیری حساب شده و سنجیده در هر بخش باقی  می ماند ،‌بدون آنکه یک بخش مانع بخش دیگر شود .
نخستین کا رمعماران بنا استحکام بخشیدن و تثبیت کردن برنامه ها و وسایل ارتباط جمعی بود که ظاهرا کثرت و گستردگی مها رناشدنی و آْشفته ای داشت . با ترکیب موارد مشابه به یکدیگر دسته بندی های مربوط به برنامه ریز ی انجام شده را در خود جای می دهد که به  لحاظ  معماری تعریف شده و برای یک عملکرد اختصاصی د رحد بهینه تجهیز شده است . به این دلیل که هر تراز عملکردی برای یک  منظور واحد طراحی وصله شده ابعاد  و اندازه ی این بخش ها وزیر مجموعه های آنها،  میزان انعطاف پذیری،  ‌نحوه ی آمد وشد، حرکت،  ساختار و سازه ی آنها، ‌ترکیب رنگی و دیگر مشخصات فضایی شان با یکدیگر تفاوت می کند . فضای مابین این تراز های عملکردی به عنوان  فضای دادوستد عمل می کند که در آن کتابدارهای آموزش دیده فعالیت می کنند و اطلاع رسانی لازم به آنها انجام می شود و نیز تعامل و رویارویی تراز ها ی مختلف عملکردی، ‌از طریق این معضل ها و میانجی ها که نقش ارتباط و اتصال دادن بخش های گوناگون را دارند و به عنوان فضا های واسطه عمل می کنند صورت می گیرد . فضایی برای کار ،‌ارتباط متقابل و نیز توزیع با تصحیح ژنتیکی و ساختاری استقرار عمودی عملکردهادر طبقات متوالی یک ساختمان بلند مرتبه که الگوی رایج و متداول آمریکایی است ،‌بنایی به وجود آمد که حساس و هوشمند است و نسبت به شرایط گوناگون محیطی و تغییرات اطراف واکنش متناسب در جهت برقراری آسایش نشان می دهد و در هر کجا که لازم باشد به میزان نیاز برای رسیدن به آسایش ، نور روز را وارد بنا می کند و هندسه ی آن نیز به طور ذاتی چنین شرایطی را تامین می کند .  همچنین حجمی که برای بنا انتخاب شده بر اساس موقعیت ساختمان های اطراف و شرایط محیط به عنوان بستر و بافت ساختمان است و کتابخانه این زمینه و متن را در خود دیده و هماهنگ با آن ،‌پاسخ مناسب داده است . هر کدام از نماها که در هر طرف قرار گرفته به موقعیت شهر ی بافت اطراف خود واکنش متفاوتی نشان می دهد و چشم انداز مطلوب را تامین می نماید . همچنین چهره ساختمان نمادین و شاخص است و در میان ساختمان های اطراف هم چون یک شمایل یا علامت اختصاصی ،‌خاطره ساز می شود وبه خوبی در اذهان جا باز می کند . مشکل سازماندهی فضایی سنتی کتابخانه  ها مسطح بود نشان است . بخش های مختلف کتابخانه بر طبق پلان دو بعدی هر طبقه ساماندهی می شوند و هرکدام به طور جداگانه عمل می کند . تناسب و اندازه های غیر قابل پیش بینی انبساط و انقباض در بخش های خاص به لحاظ تئوری در یک طبقه ی منفرد قرار می گیرد . 
در سال 1920 کتابخانه عمومی این شهر هیچ رده بندی برای علوم کامپیوتری نداشت و بخش هایی در ارتباط با ارتباطات و اطلاع رسانی کامپیوتری اخیرا در آن لحاظ شده اند . قفسه ها و مخازن کتاب نسبت به یکدیگر در یک آرایش مارپیچی قرار گرفته اند که از عدد 000شماره بندی آنها شروع می شود و تا 999ادامه پیدا می کند که در پایین ترین تراز طبقه قرار گرفته است و تمامی این مخازن بر روی یک نوار مارپیچ چیده شده اند . تعداد 6233قفسه کتاب در مجموع 780000کتاب را در خود جای می دهند که با انعطاف پذیری قابلیت افزایش به یک میلیون و چهارصد وپنجاه هزار کتاب را در آینده بدون اضافه کردن تعداد قفسه ها دارا می باشند . این کتابخانه شبکه ای از وسایل ، فن آوری ها و تجهیزات تخصصی را پیش وروی استفاده کنندگان می گذارند . منحنی مارپیچ استقرار کتاب ها ، کارمندان کتابدار را که مسئولیت تنظیم و چیدن صحیح کتاب ها را بر طبق شماره بندی و ترتیب خاص آنها را بر عهده دارند از بار سنگین مدیریت کتاب های همیشه رو به افزایش آزاد می کند . راه حل های مهندسی ارائه شده در زمینه های معماری ، ساختار بندی ، مصالح ساخت و نیز تاسیسات و تجهیزات برای حل چالش های مختلفی بوده که در پی اجرای شکل متهورانه معماری کتابخانه ی مرکزی سیاتل رخ نموده است ، ؟ چشمگیراز شکل و عملکرد که تاکید قدرتمند ی بر مساله پایداری ، انرژی و همخوانی با محیط زیست دارد . مهندسین مشاور اروپ (
arup)که محاسبه و طراحی اسکلت پیشرفته ترین و مشکل ترین ساختمان های دنیا را بر عهده می گیرند از طریق دفاتر موجود در لندن سیستم های ساختمانی و جزئیات اجرایی کتاب خانه را طراحی کردند ودر زمینه ساخت نیز با نیروی کار وپیمان کاران محلی منطقه صحبت کرده مسئولیت کامل تهیه اسناد و مدارک و نقشه های اجرایی سازه ی بنا را به عهده گرفتند .
 طراحی معماری منحصر بفرد و بی سابقه ی این این ساختمان که شیوه  های ساختمانی  نا آشنا یی را مطرح می کرد که توسط سازندگان قبلا تجربه نشده بود ، طیف کاملی از مشکلات و چالش ها را پیش و روی گروه مهندسین گذاشت . این مساله از طراحی سیستم  سازه و سپس محاسبه و اجرای آن تا مطالعات مربوط  به مسائل پایداری ، اقلیم ، نور و جریان هوا که برای به حداکثر رساندن کارایی ساختمان در نظر گرفته شده بود ، امتداد داشت .
یکی از مسایل  پیش وروی یافتن موثر ترین راه برای به حداقل رساندن تعداد ستون هادر داخل سالن ها  و طبقات بود که برای این منظور از پوسته ی خارجی بنا که نمای ساختمان را در بیرون و درون شامل می شد، استفاده ی سازه ای شد و بدین ترتیب بخشی از بارگذاری بنا به محیط پیرامون آن منتقل شد . این کار شفافیت پوسته را به حداکثر ممکن می رساند و در بهترین حالت از میان سبکه ی فولادی سازه نور و سایه ی مورد نیاز برای فضا های داخلی را تامین می کرد . همچنین کارایی انرژی مصرف شده در آن را به حد اکثر رسانده میزان مصرف انرژی را با تامین بخشی از آن به صورت طبیعی و نیز تامین شرایط آسایش برای حداقل استفاده از تجهیزات و تاسیسات هوا ساز ، به کمترین رقم ممکن می رساند . 
این فرم کلی فضا های داخلی وسیع تری را در اختیار کتاب خانه می گذاشت و سطوح وسیع سراسر شیشه ای و شفاف بنا مناظر فراخی را از اطراف شاهد بودند . از دیدگاه طراحی سازه نخستین مورد عمده ی پروژه برای لحاظ شدن ، هندسه ی کاربود.پنج تراز طبقاتی ساختمان در جهت های عمودی و افقی به نحو ی ساماندهی شده بودند تا فضا های عمومی کافی و گسترده ای را شکل دهند ودر عین حال چشم اندازهای خارج به داخل و داخل به خارج بنا متنوع و از همه طرف چشمگیر و به یاد ماندنی باشد .
مهندسین سازه اسکلتی را طرح ریزی نمودند که از حداقل ستون در طبقات و فضاهای میانی  بهره می گرفت ، از کمترین میزان ؟ سقفی در فضا های میانی استفاده می کرد و سقف به صورت مسطح در یک تراز ارتفاعی کار می شد ودر مجموع نقطه  ثقل و بار عمده ی وزن ساختمان ونیز نیروهای جانبی کف های شناور وبسیار بزرگ ساختمان را به اطراف ، لبه ها و پوسته ی ساختمان منتقل می کرد ودر عین حال مقاومت پیچشی شکل نا متعار ف وبرون مرکز را را به حداکثر می رساند .به این دلیل که شبکه لرزه ای برای تعیین کارایی سازه ای ساختمان بسیار مهم و بحرانی است –نحوه اتصال طبقات گوناگون – اولین توجه گروه در فرایند طراحی روی همین مساله متمرکز بود . برای تعیین شبکه ی سازه ای از تحلیل های غیر  خطی پیچیده استفاده  می شد که می توانست جنس حرکت های جانبی طبقات را کاهش دهد ، همچنین مطالعات گسترده ای برای تعیین جنس پوسته وموا د و مصالح نما و نیز شبکه ی وادار های آن انجام شد که در بهترین حالت هر دوی نور و سایه ی مورد نیاز را تامین نماید . مشاور اروپ به تهیه برنامه ریزی کاری خود و جدول زمان بندی کاری پرداخت تا در تمامی ساعت های شبانه روزی بی وقفه کار مفیدی ارائه دهد . موازی با این تلاش ها به بررسی امکان ساخت و یا موج دار کردن اعضای شبکه نیز شروع شد .
 این مشاور مطالعات مبسوط و مشروحی را برای بررسی مسیر حرکت خورشید بر روی ساختمان ترتیب داد تا میزان و نحوه ی سایه ی ساختمان های بلند اطراف را روی ساختمان کتابخانه به طور دقیق  ترسیم نماید و بر این اساس پوسته ای دور تادور ساختمان پیچید که بازده انرژی ساختمانن را با در یافت نور محیط به حداکثر رسانده ، درخشش نورزننده را برای فضا های داخلی و نیز  دید ناظر خارجی تا حد امکان کاهش  دهد . پوسته با صفحه های شیشه ای    با کیفیت و عملکرد بالا ساخته شد که  در دو لایه شبکه ی فلزی  لوزی مانندی بین آن را به عنوان سازه و نیز پروفیل پنجره برای نگه داشتن شیشه ، در میان می گرفت و با این کار تبادل حرارتی فضا ی داخلی را با محیط بیرون به حداقل می رساند . شیشه هایی که شفافیت بالاتری داشتند روی نماهایی استفاده شدند که در جهت سایه قرار داشتند تا نور وارده به ساختمان بدین نحو افزایش یابد ، چرا که یکی از مهمترین مسایل یک کتابخانه تامین نور کافی برای مطالعه با حداقل مصرف انرژی است . برای رسیدن به استاندارد بالایی از صرفه جویی در مصرف انرژی و نیز تامین شرایط آسایش  بنا ، اروپ سیستمی بسیار کار آمد و موثر برای تهویه ی مطبوع ساختمان طراحی کرد که با توجه به هندسه ی منحصر به فرد سازه ، فضا های داخلی بلند و آتریوم بزرگ جلوی نمای اصلی ساختمان و نیز سطوح وسیع  شیشه خور نما ، به هیچ وجه کارساده ای نبود . یک چرخه ی حرکتی برای به جریان انداختن هوای داخل و حداکثر صرفه جویی در مصرف انرژی با ساخت یک دهلیز سر گشاده روبروی نمای شیشه ای و پر شکن  جنوبی ایجاد شد که هوای سر تا سر ساختمان را با مکش طبیعی کشیده از داخل دریچه ای برروی و سقف آتریوم مرکزی جلوی ساختمان خارج می کرد . انرژی حرارتی هوای خارج شده در هر دوشکل سرما و گرما توسط سیستمی که در کنار هواکش نصب شده بازیافت می شود و با خنک یا گرم  نمودن سطوح شیشه ای نما مجددا به چرخه ی جریان گرمایی داخل می پیوندد.
 سرعت تخلیه ی هوا و میزان هوای تازه ی ورودی به ساختمان از بازشوی روی آتریوم توسط سیستم با توجه به شرایط محیطی و اقلیمی خارج برای تامین شرایط بهینه ی ساختمان کنترل می شود که این سیستم  هوای آلوده وگاز های  مضر و نیز دود را تشخیص داده آن را به خارج بنا هدایت می کند . با قرار دادن سیستم های گوناگون تاسیساتی تامین و حفظ انرژی در کنار تمهیدات و ترفند های  معمار ی و ساختمانی به کار گرفته شده بدین منظور ، کتابخانه ی سیاتل به میزان چهل در صد از استاندارد های ساختمانی  لید (
LEED)فراتر می رود. نتیجه حاصله ساختمانی است که در آن پایداری زیست محیطی ، طراحی معماری ، سیستم پیچیده و هوشمندانه ی سازه و تاسیسات ومهندسی ساخت و ساز در اوج خود به هم پیوند خورده اند و جائیکه دانش و اطلاعات در آن هیچ حد ومرزی را نمی شناسد .

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۸
ناصر قریشی

نظرات  (۳)

سلام و درود بر شما دوست گرامی ، مطلب خوبی بود ، از شما تشکر می کنم .

لطفا از سایت ما (سایت تبادل لینک خودکار و رایگان برای همه وبلاگ ها و وبسایت ها ) دیدن فرمایید

تبادل لینک = افزایش بازدید و افزایش پیج رنک گوگل وبلاگ و وبسایت شما



--------------------------------------------------------------------------------------------------------
استخدام ایران ، وبلاگ آگهی و اخبار استخدامی کشور
سلام
وبلاگ خیلی خوبی داری
با استفاده از این سایت بازدید وبلاگت رو بالا ببر که بهتر بشه
تبادل بنر و لینک هم میتونی انجام بدی
http://www.24ip.ir/?refer=sasan54
حتما امتحانش کن بازدهی خوبی داره واست
سلام. دانشجوی ارشد معماری هستم و نیاز به نقشه های CAD کتابخانه مرکزی سیاتل دارم. شما می توانید راهنمایی بفرمایید از کجا تهیه کنم؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی