کتابخانه مرکزی سیاتل آمریکا -2004
نویسنده :یاسین درودیان
این کتابخانه به عنوان آخرین بازمانده ی دوران نخستین که دیگر ازرواج افتاده و
شیوه ی اداره آن منسوخ گشته ، ساختمانی آزاد ،عمومی ورایگان است
در سال 1920 کتابخانه عمومی این شهر، هیچ رده بندی برای علوم کامپیوتری
نداشت و بخش هایی در ارتباط با ارتباطات و اطلاع رسانی کامپیوتری اخیرا در آن لحاظ
شده اند .
کتابخانه مرکزی سیاتل آمریکا -2004
کتابخانه همیشه در نظر مردم ساختمانی پاک و
شرافتمند وحاوی ارزش های اخلاقی بود ه وتا حدی روحانی تلقی می شود .ارزش های معنوی
کتابخانه وابسته به ارزش های مفهومی خود کتاب می باشد و محلی برای حفاظت
کتاب که مثل نگهبانان عمل می کند . ساختمان کتابخانه ، رسانه ای که در
منطقه ؟برآورده وبه جریان افتاده است ، چنین به نظر می آید همچون قلعه ای که
آماده است تا با هجوم لشگر غارت گر انواع تکنولوژی ها گنجینه ی خود را از دست بدهد
، در معرض تهدید و خطر است .در این دیدگاه الکترونیک وفن آوری های مرتبط با
آن زمخت وخشن قلمداد می شوند . حضور فراگیر ،پیچیده و نامحسوس که به شیوه ای
کنترل ناپذیر به همه چیز تسلط دارد . معماری این ساختمان که پر از صنایع ادبی و
شگردهاو ترفند های زبانی و بیانی است حسی از برتری و امتیازرا در انجام یک رسالت و
وظیفه مذهبی مسئولیت اجتماعی و ارزش ها را تولید می کند . دهه ی گذشته با جنبش
پرشتابی از جریان عمومی سازی قلمروها و ایجاد فضاها و ساختمان هایی برای استفاده ی
عامه مردم مواجه بود .در دوران معاصر این جنبش با اشکال پیچیده و خوشایندی از
فضاها و حریم های خصوصی جایگزین شده است .
اساس عمومی بودن یک بنا وجود عنصر آزاد ی در آن است .گسترش فضاها ی عمومی در آن
دوران، اکنون با ساختمان هایی جایگزین شده که گر چه به ظاهر آزاد و عمومی است و
برای استفاده از آن نیاز به پرداخت پول ندارید ، اما عملا برای ورود باید هزینه ی
آن را بپردازید . این کتابخانه به عنوان آخرین بازمانده ی دوران نخستین که دیگر
ازرواج افتاده و شیوه ی اداره آن منسوخ گشته ، ساختمانی آزاد ،عمومی ورایگان است
. هدف از سازندگان بنا که کوهی از فولاد و شیشه را در دو قالب شکست های زمخت ،
پرداخت نشده و نسبتا خام به نمایش گذاشته و در میان شبکه های شطرنجی قائم الزاویه
ی خیابان ها واشکال مکعبی ، منظم .و کلاسیک ساختمان ها ی نسبتا قدیمی اطراف
خود ، شکلی نامنظم و جدید دارد ، تعریف مجدد کتابخانه به عنوان موسسه ای است که
دیگر منحصرا و اختصاصا برای جا دادن کتاب و مطالعه در خود نیست. بلکه یک رسانه ی
بزرگ ،یک مرکز اطلاع رسانی و ایجاد ارتباطات و یک فروشگاه بزرگ اطلاعاتی است که
تمامی اشکال بالقوه ی رسانه های ارتباط جمعی را در خود گرد آورده –رسانه های
قدیمی و جدید – وآنها را به طور یکسان و در تراز هم ارائه می کند . در دورانی که
اطلاعات همه جا در دستر س هستند ، یکجا جمع کردن وهم زمان شدن همه ی این رسانه ها
در کنار هم که هریک جاهای خالی یکدیگر را تکمیل کرده و در جهت ایجاد یک شبکه ی
اطلاع رسانی قوی با هم همپوشانی می کنند و از آن مهمتر شیوه ی مدیریت و سرپرستی آن
کتابخانه را سر زنده و پر تحرک کرده است . انعطاف پذیری فضا ها و عملکردهادر فضای
کتابخانه های معاصر معمولا با ایجاد طبقات عمومی حاصل می شود که در آنها تقریبا
همه جور فعالیتی رخ می دهد . برنامه ریزی فضایی و ساماندهی عملکردی ها و فعالیت
های گوناگون در کنار هم به صورت کاملا جداگانه و تفکیک شده نیست و مرزبندی دقیق و
معین ندارد و. همچنین فضاها به لحاظ مشخصات فضایی تا حدزیادی بازو جامع و شبیه به
هم هستند که به یک ویژگی محدود نشده اند . ساختمانی که ضمن ایجاد محدوده ای باریک
حجم خارجی زیبا و فضا های خوش منظر ، باز و ارتباطات بصری گسترده ، با جمع کردن
ارزش های هنری و طراحی فضا های دلپذیر و خوشایند د رکنار هم محیطی را در داخل به
وجود می آورد که تمامی معیار های یک فضای خوب و یک معماری داخلی خوب را که
مورد انتظار هر کاربری و استفاده کننده ای است به نحو بهینه و متعادل دارد و برای
بسیاری از کاربر ها مفید است .
بخش ها وفضا ها بسته ، منفرد و محصور نیستند و شخصیت واحدی از خود ارائه نمی کنند
، بلکه د رآن واحد منظور ها و مقاصد متفاوتی را بر آورده می سازند و اصناف و گروه
های مختلفی را از خود بهره مند می کنند . همچنین با تناسب تعداد زیادی از سلیقه
های متنوع و جورواجور خدمات ارائه شده ، مخاطبان بیشتری را دعوت می کنند .در
عمل مخازن کتاب و بخش های مطالعه، فضا های گسترده ای شکل می دهند که
بدون جداکننده های مشخص وواقعی در دل یکدیگر فرو رفته و در هم آمیخته شده اند ،چنانچه
مرزهایشان صرفا بصری ، ذهنی و قراردادی است و به صورت طیفی از کاربر های به هم
متصل و از هم بازشناسی نمی شوند . در میان گسترش بی وقفه ی مخزن و پیشروی جاری و
سیال گونه ی آن در روی سه بعدی و به صورت عمودی و افقی به فضا های عمومی و خارجی
نیز نفوذ کرده مرزهای غیر دقیق و ناروشنی به وجود می آورد تا با پیروی از اصول کلی
و سیالی اندیشه حاکم بر جامعه بنایی کاملا دموکراتیک (مردم سالار ) و لیبرال را
شکل دهد .
ساختمانی که در آن اشراف و حاکمیت وجود ندارد، همه قسمت ها در تراز هم با رعایت
کامل برابری ،عدالت و مساوات قرار گرفته اند ، منطقه ی ممنوعه و برتری وجود ندارد
، حرکت ها درهر جهت آزاد و بدون محدودیت است و معمار به عنوان یک حاکم و کنترل
کننده با اجبار و تحمیل معماری به مردم آنها را به تبعیت از خود وادار نمکی کند ،
بلکه عنان هر کس را به دست خودش می دهد تا به صورت خود جوش، با حرکت های کلان
مردمی ، ظرف برمظروف خودش شکل بگیرد و ساختمان در شکلی زنده و ارگانیک خودش را به
تدریج با خواسته ها و نیاز ها ی متغیر و پویای مردم انطباق داده ، هماهنگ با آن
شود .
فضا ها در این شیوه از پیش تعریف نشده اند بلکه منتظرندتا کسی آنها را به طور
غریزی و ذاتی تعریف کند و به این خمیر بی شکل صورت خود راسوار کند.در پایان در این
شکل از انعطاف و انطباق نامحدود ،کتابخانه همان جاذبه هایی را ایجاد
می کند که آن را از سایر منابع و مراکز اطلاع رسانی متمایز می سازد . این ساختمان
به جای انعطاف پذیری مبهم ونامشخص ، و ایجاد ایهام ،چند معنایی و چند پهلوی در
محدوده ی داخلی که فاقد تعیین است ،می توانست با ساماندهی خود با بخش های
متمایز و مرزبندی شده که هر کدام به طور خاص برای یک عملکرد معین طراحی و تجهیز
شده دارای مبلمان ،وسایل ،تاسیسات و استاندارد های مربوط به همان
عملکرد باشد ،وظیفه ی محول شده را در حد تمام وکمال، بدون دخالت در دیگر بخش ها
و یا د خالت کردن بخش های اطراف انجام دهد .
با این رویکرد یا گرام گونه ؟ و کلاسیک به پلان که هر فضا مثل یک بسته ی گره خورده
و پیچیده ،با حفظ جداره های نفوذ ناپذیر خود فقط از طریق کانال ها و مجری های
باریک ،یک ورودی محدود و مشخص داشته باشد و پس از انجام فرایند های موضوع
وارد شده و شکل دهی به آن، به صورت کاملا مکانیکی خارج کرده و به قسمت مجاور آن
وارد کند تا در طی این فرایند پیوسته موضوع مورد نظر در نهایت امر شکل هدف خود را
بگیرد، ساز و کا رکلی پیراسته تر و پالایش شده تر را دنبال کرده به فضا های تصفیه
شده تری برسد . انعطاف پذیری حساب شده و سنجیده در هر بخش باقی می ماند ،بدون
آنکه یک بخش مانع بخش دیگر شود .
نخستین کا رمعماران بنا استحکام بخشیدن و تثبیت کردن برنامه ها و وسایل ارتباط
جمعی بود که ظاهرا کثرت و گستردگی مها رناشدنی و آْشفته ای داشت . با ترکیب موارد
مشابه به یکدیگر دسته بندی های مربوط به برنامه ریز ی انجام شده را در خود جای می
دهد که به لحاظ معماری تعریف شده و برای یک عملکرد اختصاصی د رحد
بهینه تجهیز شده است . به این دلیل که هر تراز عملکردی برای یک منظور واحد
طراحی وصله شده ابعاد و اندازه ی این بخش ها وزیر مجموعه های آنها،
میزان انعطاف پذیری، نحوه ی آمد وشد، حرکت، ساختار و سازه ی آنها، ترکیب
رنگی و دیگر مشخصات فضایی شان با یکدیگر تفاوت می کند . فضای مابین این تراز های
عملکردی به عنوان فضای دادوستد عمل می کند که در آن کتابدارهای آموزش دیده
فعالیت می کنند و اطلاع رسانی لازم به آنها انجام می شود و نیز تعامل و رویارویی
تراز ها ی مختلف عملکردی، از طریق این معضل ها و میانجی ها که نقش ارتباط و اتصال
دادن بخش های گوناگون را دارند و به عنوان فضا های واسطه عمل می کنند صورت می گیرد
. فضایی برای کار ،ارتباط متقابل و نیز توزیع با تصحیح ژنتیکی و ساختاری استقرار
عمودی عملکردهادر طبقات متوالی یک ساختمان بلند مرتبه که الگوی رایج و متداول
آمریکایی است ،بنایی به وجود آمد که حساس و هوشمند است و نسبت به شرایط گوناگون
محیطی و تغییرات اطراف واکنش متناسب در جهت برقراری آسایش نشان می دهد و در هر کجا
که لازم باشد به میزان نیاز برای رسیدن به آسایش ، نور روز را وارد بنا می کند و
هندسه ی آن نیز به طور ذاتی چنین شرایطی را تامین می کند . همچنین حجمی که
برای بنا انتخاب شده بر اساس موقعیت ساختمان های اطراف و شرایط محیط به عنوان بستر
و بافت ساختمان است و کتابخانه این زمینه و متن را در خود دیده و هماهنگ با آن ،پاسخ
مناسب داده است . هر کدام از نماها که در هر طرف قرار گرفته به موقعیت شهر ی بافت
اطراف خود واکنش متفاوتی نشان می دهد و چشم انداز مطلوب را تامین می نماید .
همچنین چهره ساختمان نمادین و شاخص است و در میان ساختمان های اطراف هم چون یک
شمایل یا علامت اختصاصی ،خاطره ساز می شود وبه خوبی در اذهان جا باز می کند .
مشکل سازماندهی فضایی سنتی کتابخانه ها مسطح بود نشان است . بخش های مختلف
کتابخانه بر طبق پلان دو بعدی هر طبقه ساماندهی می شوند و هرکدام به طور جداگانه
عمل می کند . تناسب و اندازه های غیر قابل پیش بینی انبساط و انقباض در بخش های
خاص به لحاظ تئوری در یک طبقه ی منفرد قرار می گیرد .
در سال 1920 کتابخانه عمومی این شهر هیچ رده بندی برای علوم کامپیوتری نداشت و بخش
هایی در ارتباط با ارتباطات و اطلاع رسانی کامپیوتری اخیرا در آن لحاظ شده اند .
قفسه ها و مخازن کتاب نسبت به یکدیگر در یک آرایش مارپیچی قرار گرفته اند که از
عدد 000شماره بندی آنها شروع می شود و تا 999ادامه پیدا می کند که در پایین ترین
تراز طبقه قرار گرفته است و تمامی این مخازن بر روی یک نوار مارپیچ چیده شده اند .
تعداد 6233قفسه کتاب در مجموع 780000کتاب را در خود جای می دهند که با انعطاف
پذیری قابلیت افزایش به یک میلیون و چهارصد وپنجاه هزار کتاب را در آینده بدون
اضافه کردن تعداد قفسه ها دارا می باشند . این کتابخانه شبکه ای از وسایل ، فن
آوری ها و تجهیزات تخصصی را پیش وروی استفاده کنندگان می گذارند . منحنی مارپیچ
استقرار کتاب ها ، کارمندان کتابدار را که مسئولیت تنظیم و چیدن صحیح کتاب ها را
بر طبق شماره بندی و ترتیب خاص آنها را بر عهده دارند از بار سنگین مدیریت کتاب
های همیشه رو به افزایش آزاد می کند . راه حل های مهندسی ارائه شده در زمینه های
معماری ، ساختار بندی ، مصالح ساخت و نیز تاسیسات و تجهیزات برای حل چالش های
مختلفی بوده که در پی اجرای شکل متهورانه معماری کتابخانه ی مرکزی سیاتل رخ نموده
است ، ؟ چشمگیراز شکل و عملکرد که تاکید قدرتمند ی بر مساله پایداری ، انرژی و
همخوانی با محیط زیست دارد . مهندسین مشاور اروپ (arup)که
محاسبه و طراحی اسکلت پیشرفته ترین و مشکل ترین ساختمان های دنیا را بر عهده می
گیرند از طریق دفاتر موجود در لندن سیستم های ساختمانی و جزئیات اجرایی کتاب خانه
را طراحی کردند ودر زمینه ساخت نیز با نیروی کار وپیمان کاران محلی منطقه صحبت
کرده مسئولیت کامل تهیه اسناد و مدارک و نقشه های اجرایی سازه ی بنا را به عهده
گرفتند .
طراحی معماری منحصر بفرد و بی سابقه ی این این ساختمان که شیوه های
ساختمانی نا آشنا یی را مطرح می کرد که توسط سازندگان قبلا تجربه نشده بود ،
طیف کاملی از مشکلات و چالش ها را پیش و روی گروه مهندسین گذاشت . این مساله از
طراحی سیستم سازه و سپس محاسبه و اجرای آن تا مطالعات مربوط به مسائل
پایداری ، اقلیم ، نور و جریان هوا که برای به حداکثر رساندن کارایی ساختمان در
نظر گرفته شده بود ، امتداد داشت .
یکی از مسایل پیش وروی یافتن موثر ترین راه برای به حداقل رساندن تعداد ستون
هادر داخل سالن ها و طبقات بود که برای این منظور از پوسته ی خارجی بنا که
نمای ساختمان را در بیرون و درون شامل می شد، استفاده ی سازه ای شد و بدین ترتیب
بخشی از بارگذاری بنا به محیط پیرامون آن منتقل شد . این کار شفافیت پوسته را به
حداکثر ممکن می رساند و در بهترین حالت از میان سبکه ی فولادی سازه نور و سایه ی
مورد نیاز برای فضا های داخلی را تامین می کرد . همچنین کارایی انرژی مصرف شده در
آن را به حد اکثر رسانده میزان مصرف انرژی را با تامین بخشی از آن به صورت طبیعی و
نیز تامین شرایط آسایش برای حداقل استفاده از تجهیزات و تاسیسات هوا ساز ، به
کمترین رقم ممکن می رساند .
این فرم کلی فضا های داخلی وسیع تری را در اختیار کتاب خانه می گذاشت و سطوح وسیع
سراسر شیشه ای و شفاف بنا مناظر فراخی را از اطراف شاهد بودند . از دیدگاه طراحی
سازه نخستین مورد عمده ی پروژه برای لحاظ شدن ، هندسه ی کاربود.پنج تراز طبقاتی
ساختمان در جهت های عمودی و افقی به نحو ی ساماندهی شده بودند تا فضا های عمومی
کافی و گسترده ای را شکل دهند ودر عین حال چشم اندازهای خارج به داخل و داخل به
خارج بنا متنوع و از همه طرف چشمگیر و به یاد ماندنی باشد .
مهندسین سازه اسکلتی را طرح ریزی نمودند که از حداقل ستون در طبقات و فضاهای
میانی بهره می گرفت ، از کمترین میزان ؟ سقفی در فضا های میانی استفاده می
کرد و سقف به صورت مسطح در یک تراز ارتفاعی کار می شد ودر مجموع نقطه ثقل و
بار عمده ی وزن ساختمان ونیز نیروهای جانبی کف های شناور وبسیار بزرگ ساختمان را
به اطراف ، لبه ها و پوسته ی ساختمان منتقل می کرد ودر عین حال مقاومت پیچشی شکل
نا متعار ف وبرون مرکز را را به حداکثر می رساند .به این دلیل که شبکه لرزه ای
برای تعیین کارایی سازه ای ساختمان بسیار مهم و بحرانی است –نحوه اتصال طبقات
گوناگون – اولین توجه گروه در فرایند طراحی روی همین مساله متمرکز بود . برای
تعیین شبکه ی سازه ای از تحلیل های غیر خطی پیچیده استفاده می شد که
می توانست جنس حرکت های جانبی طبقات را کاهش دهد ، همچنین مطالعات گسترده ای برای
تعیین جنس پوسته وموا د و مصالح نما و نیز شبکه ی وادار های آن انجام شد که در
بهترین حالت هر دوی نور و سایه ی مورد نیاز را تامین نماید . مشاور اروپ به تهیه
برنامه ریزی کاری خود و جدول زمان بندی کاری پرداخت تا در تمامی ساعت های شبانه
روزی بی وقفه کار مفیدی ارائه دهد . موازی با این تلاش ها به بررسی امکان ساخت و
یا موج دار کردن اعضای شبکه نیز شروع شد .
این مشاور مطالعات مبسوط و مشروحی را برای بررسی مسیر حرکت خورشید بر روی
ساختمان ترتیب داد تا میزان و نحوه ی سایه ی ساختمان های بلند اطراف را روی
ساختمان کتابخانه به طور دقیق ترسیم نماید و بر این اساس پوسته ای دور تادور
ساختمان پیچید که بازده انرژی ساختمانن را با در یافت نور محیط به حداکثر رسانده ،
درخشش نورزننده را برای فضا های داخلی و نیز دید ناظر خارجی تا حد امکان
کاهش دهد . پوسته با صفحه های شیشه ای با کیفیت و عملکرد
بالا ساخته شد که در دو لایه شبکه ی فلزی لوزی مانندی بین آن را به
عنوان سازه و نیز پروفیل پنجره برای نگه داشتن شیشه ، در میان می گرفت و با این
کار تبادل حرارتی فضا ی داخلی را با محیط بیرون به حداقل می رساند . شیشه هایی که
شفافیت بالاتری داشتند روی نماهایی استفاده شدند که در جهت سایه قرار داشتند تا
نور وارده به ساختمان بدین نحو افزایش یابد ، چرا که یکی از مهمترین مسایل یک
کتابخانه تامین نور کافی برای مطالعه با حداقل مصرف انرژی است . برای رسیدن به
استاندارد بالایی از صرفه جویی در مصرف انرژی و نیز تامین شرایط آسایش بنا ،
اروپ سیستمی بسیار کار آمد و موثر برای تهویه ی مطبوع ساختمان طراحی کرد که با
توجه به هندسه ی منحصر به فرد سازه ، فضا های داخلی بلند و آتریوم بزرگ جلوی نمای
اصلی ساختمان و نیز سطوح وسیع شیشه خور نما ، به هیچ وجه کارساده ای نبود .
یک چرخه ی حرکتی برای به جریان انداختن هوای داخل و حداکثر صرفه جویی در مصرف
انرژی با ساخت یک دهلیز سر گشاده روبروی نمای شیشه ای و پر شکن جنوبی ایجاد
شد که هوای سر تا سر ساختمان را با مکش طبیعی کشیده از داخل دریچه ای برروی و سقف
آتریوم مرکزی جلوی ساختمان خارج می کرد . انرژی حرارتی هوای خارج شده در هر دوشکل
سرما و گرما توسط سیستمی که در کنار هواکش نصب شده بازیافت می شود و با خنک یا
گرم نمودن سطوح شیشه ای نما مجددا به چرخه ی جریان گرمایی داخل می پیوندد.
سرعت تخلیه ی هوا و میزان هوای تازه ی ورودی به ساختمان از بازشوی روی
آتریوم توسط سیستم با توجه به شرایط محیطی و اقلیمی خارج برای تامین شرایط بهینه ی
ساختمان کنترل می شود که این سیستم هوای آلوده وگاز های مضر و نیز دود
را تشخیص داده آن را به خارج بنا هدایت می کند . با قرار دادن سیستم های گوناگون
تاسیساتی تامین و حفظ انرژی در کنار تمهیدات و ترفند های معمار ی و ساختمانی
به کار گرفته شده بدین منظور ، کتابخانه ی سیاتل به میزان چهل در صد از استاندارد
های ساختمانی لید (LEED)فراتر می رود. نتیجه
حاصله ساختمانی است که در آن پایداری زیست محیطی ، طراحی معماری ، سیستم پیچیده و
هوشمندانه ی سازه و تاسیسات ومهندسی ساخت و ساز در اوج خود به هم پیوند خورده اند
و جائیکه دانش و اطلاعات در آن هیچ حد ومرزی را نمی شناسد .